Viksjömodellen
Från knatte till senior
Alla verksamheter bör ha en manual eller modell för hur deras verksamhet ska bedrivas där även målet med densamma tydliggörs. Vi måste alla veta vart vi ska redan från början! Viksjömodellen är vår manual vilken skapar en röd tråd i föreningens utbildningsverksamhet av unga fotbollsspelare. Viksjömodellen hjälper oss att organisera vår utbildning genom alla olika åldrar och skapa den inlärningsmiljö vi vill ha i och omkring våra träningstrupper i olika skeden av deras utveckling.
Viksjömodellen bidrar till att skapa en gemensam norm inom IFK Viksjö vilket underlättar samarbeten mellan lag och olika träningstrupper. En igenkänningsfaktor skapas för ledare och spelare vilka ibland av olika skäl förflyttar sig mellan träningstrupper och lag.
Modellen hjälper oss även med att säkerställa föreningens verksamhetsidé, värdegrund och policys ute i verksamheten. När alla i och omkring vår verksamhet har förmåga och möjlighet till att se och betrakta den på samma sätt skapar vi möjlighet till att hjälpa och vägleda varandra mot vår gemensamma målbild. Viksjömodellen är en viktig del av vår väg för att möta idrottens idéprogram och omställningen från triangel till rektangel.
Så många som möjligt, så länge som möjligt i Viksjömodellen!

Målet med barn och ungdomsverksamheten
Målet med spelarutbildningen av våra barn och ungdomar är att ge alla som kommer till IFK Viksjö förutsättning att följa sin dröm oavsett om det handlar om att spela fotboll med sina kompisar eller att bli morgondagens landslagsspelare. Vi kan inte genom att betrakta ett barn eller en ungdomsspelare avgöra vem som kommer bli bra i framtiden. Genom att betrakta ett barn som spelar fotboll kan vi avgöra prestation för stunden inte framtida potential. Alla spelare är lika viktiga för oss oavsett individuella förutsättningar för stunden, vi vet att spelarnas vilja, ambition och kunskap kommer variera över tid.
Vi vill att så många som möjligt av dem spelare som börjar hos oss både ska kunna och vilja fortsätta sin karriär som fotbollsspelare i vuxen ålder, antingen i våra seniorlag eller i ett lag utanför IFK Viksjö. Målet är att skapa ett livslångt intresse för idrott, fotbollen och IFK Viksjö!
Spelarutbildningsplan
När en utbildningsverksamhet ska ordnas är det viktigt att ha en plan för när olika saker ska göras för att över tid få med alla viktiga delar och moment i utbildningen. En spelarutbildningsplan hjälper oss med vad vi ska göra och när, hur vi ska göra lär vi oss i större utsträckning på olika tränarutbildningar.
Svenskafotbollsförbundets spelarutbildningsplan är neutral i vissa värdefrågor då varje förening själv måste ta ställning kring hur man vill jobba med olika saker inom sin förening. Inget som står i Svenskafotbollsförbundets spelarutbildningsplan anser vi inom IFK Viksjö vara felaktigt, däremot saknas vissa delar.
Viksjömodellen innehåller en spelarutbildningsplan som är uppdelad för olika åldrar och specifik just för IFK Viksjö. Den hjälper oss att ordna verksamheten på rätt sätt i respektive period och ser till att vi fokuserar på relevanta utvecklingsområden för den specifika åldern.
Spelet fotboll
Spelet fotboll består av tre huvudsakliga skeenden, anfallsspel, försvarsspel och omställningen däremellan.
Någon annan fas av spelet fotboll finns inte, däremot kan ovan delar brytas ner i mindre områden under respektive huvudområde.
Spelet fotboll består av tre huvudsakliga skeenden, anfallsspel, försvarsspel och omställningen däremellan.
Någon annan fas av spelet fotboll finns inte, däremot kan ovan delar brytas ner i mindre områden under respektive huvudområde.
Spelet fotboll består av tre huvudsakliga skeenden, anfallsspel, försvarsspel och omställningen däremellan.
Någon annan fas av spelet fotboll finns inte, däremot kan ovan delar brytas ner i mindre områden under respektive huvudområde.
Principer för träning
”När det gäller övningar och metoder finns det miljoner, men principer är få. Den som förstår sig på principer kan framgångsrikt välja sina egna övningar och metoder, men den som försöker sig på övningar och metoder men ignorerar principer kommer få problem”
-Ralph Waldo Emerson
Medspelare/motståndare
Vi måste ha medspelare och motståndare i vår övningsdesign. Alla beslut och fotbollsaktioner i spelet sker i interaktion med andra på planen. Interaktion mellan medspelare och motståndare sker ständigt och måste representeras i träning.
Representativt
Informationen som spelaren får av övningsdesignen bör vara representativ av spelet eller aspekterna av spelet vilket innebär att träningsmiljön ska avspegla en match.
Boll
Vi ska ha bollen med så mycket som möjligt i träning.
Konsekvens
Tappar jag/vi bollen och om jag/vi inte vinner den tillbaka kan motståndarna göra mål/poäng.
Alla aktiva
Undvik köer eller lång väntetid.
Riktning/ytor
Det måste finnas ytor för spelaren att förhålla sig till. Ytor att offensivt vinna och ytor för spelaren att defensivt försvara. De olika ytorna är centrala i fotbollsspelets dynamik. Spelaren måste träna mycket på att identifiera ytor och lära sig förstå hur man på bästa sätt utnyttjar ytorna i olika situationer. Spelet/övningen bör vara riktningsbestämd så ofta som möjligt. Spelaren bör alltså förstå vad som är framåt och vad som är bakåt i ytan/planen. Först då kan spelaren förstå vilka ytor som är attraktiva att vinna offensivt och vilka som är viktiga att försvara defensivt.
Barnens mognad
Den som vill bedriva en framgångsrik utbildning måste lära sig och förstå att ta hänsyn till och anpassa inlärningsmiljön efter dem som ska lära sig något. Fotbollen skiljer sig inte i detta avseende från någon annan inlärningsmiljö i till exempel skolan eller på en arbetsplats.
För IFK Viksjö handlar det om verksamhet för och utbildning av barn ända upp till juniorålder då seniorverksamheten tar vid. Barnen ställer indirekt stora krav på vuxna som finns i verksamheten vilka är dem som ska leda den. Vi måste anpassa vår verksamhet efter barnens förmågor och begränsningar i olika perioder av deras utveckling. Detta synsätt är en central och mycket viktig del i vår modell.
Varierad gruppsammansättning
Inom IFK Viksjö jobbar vi med en varierad gruppsammansättning i träning och till match i åldrarna 6-12 år. Det är alltså inte tillåtet att bilda så kallade A-lag eller B-lag, första eller andralag, ”svårlag” eller ”lättlag” eller vilken benämning man nu väljer. Vi jobbar med en varierad gruppsamansättning för att undvika att skapa grupper inom gruppen.
Ovan ska inte förväxlas med att skapa olika svåra inlärningsmiljöer där spelarna roterar för att få olika svåra utmaningar, IFK Viksjö vill individanpassa spelarutbildningen i vissa delar. Vilka delar och hur vi gör samt när vi gör detta finns beskrivet i vår modell. Inom ungdomsfotbollen i åldrarna 13-19 år sker en succesiv omställning från barn till ungdomsfotboll. Vi ska fortfarande inte jobba med fast indelade lag eller alltid uppdelade träningar utan jobba med variation, rotation och individuella utmaningar.
Matchen
Matchen är en högtidsstund för barnen och ungdomarna vilken ska präglas av gemenskap och glädje och fair play. Matchen är ett tillfälle då spelarna lär sig att hantera vinst och förlust med alla känslor som följer. Tränare, ledare och föräldrar är viktiga förebilder och har ansvaret för att en positiv miljö med stort fokus på prestation omgärdar varje matchtillfälle före, under och efter matchen.
För alla vuxna runt laget är matchen ett tillfälle för inlärning där analysen av matchen utgår från våra prestationer kopplat till den senaste tidens träning. Matchen är ett tillfälle då vi befäster och testar våra kunskaper som vi övat på under senaste periodens träning. Resultatet i matchen är ointressant då vi kan göra en strålande prestation men ändå förlora mot ett bättre lag likväl som vi kan göra en dålig prestation men vinna mot ett sämre lag. Att analysera om vi blivit bättre på de moment vi tränat på är däremot mycket intressant för kommande spelarutbildning och utveckling.
Ovan ska inte förväxlas med spelarens vilja att vinna, den är det inget fel på och inget vi ska motarbeta eller försöka ta ur individen. Spelaren kan dock behöva stöd och hjälp i upplevelsen kring matchen, speciellt vid de tillfällen då det inte går som spelaren vill eller tänkt sig.
Position/positionering
En spelares position i spelet är till exempel back eller mittfältare. Positionering är var på planen backen bör befinna sig beroende på situation och skede i spelet.
Vi börjar ofta prata om positioner för tidigt och nästan alltid innan spelaren förstår positionering. Ett exempel på detta som man kan se i en match är när backarna står kvar en bit framför målvakten medan resten av laget anfaller framåt i banan. Backarna har ”förstått” att dem är backar och att dem ska befinna sig framför eget mål. Spelarna har inte förstått vilken positionering backen bör ha i skedet anfallsspel.
Vi ska göra tvärtom, prata om och utbilda spelarna i positionering innan vi börjar prata om och inför positioner. Du kan läsa mer om detta i Viksjömodellen.
Motivation
Motivation är helt avgörande för att en individ ska fortsätta med fotboll länge och tycka att det är kul. Inre motivation vilken ska vara den största drivkraften kommer inifrån individen själv. Man idrottar för att det uppfattas som tillfredsställande och intressant. För oss betyder det en kärlek till fotbollen. Denna motivation är den starkaste och mest varaktig över tid. Motivationsteorin som stödjer den inre egna motivationen kallas Self-Determination theory, förkortas ofta SDT och är den vi utgår ifrån inom IFK Viksjö.
Vidare läsning/Referenser
Vidare läsning
Svenska fotbollsförbundet Pernilla Karlsson nationell fotbollsutbildare
https://svff.svenskfotboll.se/nyheter/2021/09/podden-nivaindelning---for-tranarens-eller-barnens-basta/
Svenska fotbollsförbundet Pernilla Karlsson nationell fotbollsutbildare
https://svff.svenskfotboll.se/nyheter/2021/10/podden-nivaindelning--roster-fran-sidlinjen/
Övningsdesign och inlärning
https://youtu.be/X_2Y7ofPYYw
Övrigt
https://www.rf.se/RFarbetarmed/Barn-ochungdomsidrott/
https://unicef.se/vad-vi-gor/idrott
https://svff.svenskfotboll.se/podden/
https://www.idrottsforskning.se/
https://sportsscientists.com/
https://footblogball.wordpress.com/
https://utbildning.sisuidrottsbocker.se/fotboll/tranare/tranarutbildning/fsll/
Referenser
DMSP Developmental model of sport participation Coté & Hay, 2002 Coté & Fraiser-Thomas, 2007 mfl
ATDE Athletic Talent Development Environment Stambulova, N., Henriksen, K., & Roessler, K. K. (2010). Holistic approach to athletic talent development environments: A successful sailing milieu. Psychology of Sport and Exercise,.
SDT Self Determination Theory - Motivationsteori Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. New York: Guilford Publishing
CLA constraints led approach Towards a contemporary player learning in development framework for sports practitioners. International Journal of Sports Science & Coaching Mark O Sullivan, Carl T Woods, James Vaughan and Keith Davids
A Constraint-Led Approach to Coaching and Teaching Games Ian Renshaw, Brendan Moy
Ian Renshaw & J-Y Chow (2018): A constraint-led approach to sport and physical education pedagogy, Physical Education and Sport Pedagogy,
Eric Brymer & Keith Davids (2014) Experiential learning as a constraint-led process: an ecological dynamics perspective, Journal of Adventure Education & Outdoor Learning,
Ian Renshaw, Duarte Araújo, Chris Button, Jia Yi Chow, Keith Davids & Brendan Moy (2015): Why the Constraints-Led Approach is not Teaching Games for Understanding: a clarification, Physical Education and Sport Pedagogy,
Icke linjär pedagogik
Ludovic Seifert, Keith Davids. Ecological Dynamics: a theoretical framework for understanding sport performance, physical education and physical activity. CS-DC'15World e-conference, Sep 2015, Tempe, United States. CS-DC'15 World e-conference.
Jia YI Chow, Keith Davids, Chris Button & Ian Renshaw Färdighetsinlärning med icke-linjär pedagofik (svenk översättning av Nonlinear pedagogy in skill acquisition) Stockholm: SISU Idrottsutbildarna
Forskningsnedslag tränarutbildningen SvFF (2016) Daniel Ekvall Riksinstruktör Beteendevetenskap, SvFF
Goda idrottsliga utvecklingsmiljöer, Linnéuniversitetet (2018) PG Fahlström, Mats Glemne och Susanne Linnér
Barns perspektiv på selektering Karin Redelius, GIH, Dennis Hörtin & Mark O’Sullivan, AIK, Natalie Barker-Ruchti, Göteborgs universitet, 2018.
Redelius, K. m fl, (2016) Gör idrotten som Idrotten vill: Barn- och ungdomsidrottens utformning i retorik och praktik, FoU-rapport 2016:4, Stockholm: Riksidrottsförbundet.
Fahlström, PG m fl (2015) Vägarna till landslaget Vägarna till landslaget: om svenska elitidrottares idrottsval och specialisering. FoU-rapport 2015:1, Stockholm: Riksidrottsförbundet
Peterson, T. (2011). Fotbollsutveckling eller fotbollsavveckling? Stockholm: SISU Idrottsutbildarna
Selektering och toppning-är det vad barnen vill? Rädda Barnen